Navigation Menu+

Ο άνεμος σφυρίζει στην Κουπέλα – θανάσης τριαρίδης

ο συγγραφέας

Συγγραφέας και αντιρρησίας συνείδησης. Σπούδασε στη Νομική Σχολή του ΑΠΘ και έχει εργαστεί ως κειμενογράφος, επιφυλλιδογράφος, αρθρογράφος, δικηγόρος, επιμελητής εκδόσεων, σεναριογράφος ντοκιμαντέρ κ.ά. Από το 2007 οργανώνει κύκλους σεμιναρίων που πραγματεύονται διάφορες εκφάνσεις του δυτικού πολιτισμού: την κλασική και μετακλασική επική αφήγηση, την τραγωδία, τις ιδεολογία της Αναγέννησης, τη δυτική ζωγραφική μέχρι τον 20ό αιώνα, την ενοποιητική αφήγηση της Δύσης, την ιστορία του κινηματογράφου, την πορνογραφία, την ιστορική εξέλιξη της ιδέας του τρεμάμενου σώματος καθώς και άλλα θέματα λογοτεχνίας και αισθητικής. Κατά περιόδους έφτιαξε και συντόνισε εκδοτικές σειρές σε διάφορους εκδοτικούς οίκους και συμμετείχε στην έκδοση περιοδικών με θέμα τους τη λογοτεχνία, την τέχνη και την πολιτική. Το 2009 έφτιαξε τις εκδόσεις δήγμα, ενώ από την ίδια χρονιά συμμετέχει στις εκδόσεις διάπυροΝ.

Στα χρόνια 1996-2001 υπήρξε ακτιβιστής του Δικτύου DROM για τα κοινωνικά δικαιώματα των Τσιγγάνων, ενώ από το 1996 συμμετέχει ενεργά στη δημιουργία και τη δράση του Δικτύου Εθελοντών Δοτών Αιμοπεταλίων Θεσσαλονίκης. Το καλοκαίρι του 2005 διέκοψε τη 18μηνη συνεργασία του με την εφημερίδα Μακεδονία της Κυριακής όταν η τελευταία αρνήθηκε να δημοσιεύσει το κείμενό του που αφορούσε την κομμένη μακεδονική γλώσσα και την αναγκαιότητα διδασκαλίας της στα σχολεία. Στα χρόνια 2005-2008 δημιούργησε και συντόνισε τη σειρά Αντιρρήσεις στις εκδόσεις «τυπωθήτω», όπου εκδόθηκαν συνολικά έξι βιβλία. Από το καλοκαίρι του 2009 είναι αρνητής εφεδρικής στράτευσης και αντιρρησίας συνείδησης. Τον Δεκέμβριο του 2010 υπέγραψε μαζί με άλλους γονιούς αίτηση προς τον Συνήγορο του Πολίτη για απομάκρυνση των θρησκευτικών συμβόλων από τις σχολικές αίθουσες, κατάργηση της σχολικής ομαδικής προσευχής και σχολικού εκκλησιασμού. Έχει γράψει πολλά κείμενα ενάντια στα έθνη, τις θρησκείες, τους ολοκληρωτισμούς, τους κοσμοδιορθωτισμούς και τον ανθρωποδιορθωτισμό, το ρατσισμό και κάθε μορφή ατομικής και συλλογικής βίας.

Από το 2000 έχει εκδώσει σε διάφορες μορφές 30 βιβλία με αφηγήσεις και δοκίμια – με πρώτο από αυτά το μυθιστόρημα Ο άνεμος σφυρίζει στην Κουπέλα. Το 2004 έφτιαξε την ιστοσελίδα www.triaridis.gr και έκτοτε συγκεντρώνει εκεί, στο σύνολό τους, όλα του τα εκδομένα βιβλία του και όλα τα δημοσιευμένα κείμενά του (μέχρι στιγμής περισσότερα από 150). Το μυθιστόρημά του τα μελένια λεμόνια * η διαθήκη των γκαβλωμένων ανθρώπων κυκλοφόρησε πρώτα στο Διαδίκτυο το 2005 και στη συνέχεια εκδόθηκε σε βιβλίο το 2007 – πρακτική που ακολούθησε και για όλα τα υπόλοιπα βιβλία του. Το 2011 ξεκίνησε η (ηλεκτρονική και έντυπη) έκδοση του εκτενούς αφηγήματος Τα χλωρά διαμάντια * το δειλινό των γκαβλωμένων ανθρώπων. Επίκειται η ηλεκτρονική έκδοση της ακολουθίας 12 βιβλίων με τίτλο Τα ανθισμένα συρματοπλέγματα της καρδιάς μας – πρόκειται για 12 δοκίμια για την εικονοποιία της Δύσης από τον Τζιότο ώς τον Βαν Γκογκ. Όλα τα γραπτά του είναι ελεύθερα από κάθε «πνευματικό δικαίωμα» και μπορούν να αναπαραχθούν εν όλω ή εν μέρει δίχως την οποιαδήποτε άδεια. Αφηγήματα και κείμενά του έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά, στα γαλλικά και στα ιταλικά.

Έχει εκδώσει τα θεατρικά έργα La ultima noche ή οι καρχαρίες (2010), Historia de un amor ή τα μυρμήγκια (2011), Μένγκελε (2012), Liberté (2012), Égalité (2012), Fraternité (2012), Humlet (2013), Οιδίνους (2013), Ζόοτ (2013).

Τα βιβλία του μπορεί να τα διαβάσει κανείς στην ιστοσελίδα http://www.triaridis.gr/books.html

το βιβλίο

Με την τέταρτη (ξαναδουλεμένη και, πλέον, οριστική) έκδοση του μυθιστορήματος Ο άνεμος σφυρίζει στην Κουπέλα του Θανάση Τριαρίδη ξεκίνησαν τη διαδρομή τους οι εκδόσεις δήγμα. Το βιβλίο πρωτοεκδόθηκε το 2000 και χαρακτηρίστηκε, ανάμεσα στα άλλα, ένα ζοφερό παραμύθι της ερωτικής αφύπνισης, * η μάλλον υποσχόμενη προσέγγιση στον μαγικό ρεαλισμό, * μια αφήγηση όχι μαγική, αλλά μαγεμένη, που φτιάχνει κορμιά ερεθισμένα κι έτοιμα για την καταστροφή, * ό,τι πιο ουσιαστικό μπορεί να περιμένει κανείς από έναν νέο συγγραφέα: ιδιότυπη και παρθένα ανάγνωση μιας περιοχής της ανθρώπινης πορείας * ένα μυθιστόρημα που συνδυάζει τον λυρικό αισθητισμό, την αφέλεια του παραμυθιού, την υπερβολή του αισθητισμού, το άνθος της νοσηρότητας με το βαρύ άρωμά του. Ωστόσο, μετά από τρεις εκδόσεις, μέσα από ενδεχομένως ακατανόητες (ή και απολύτως κατανοητές) συνθήκες, η Κουπέλα αξιώθηκε τη σταδιακή σιωπηλή απόσυρσή της από τα βιβλιοπωλεία και εντέλει την πολτοποίηση. Στην παρούσα ξαναδουλεμένη έκδοση περιλαμβάνεται το τελικό κείμενο, έτσι όπως χωρίστηκε σε 66 Κεφάλαια. Επίσης από το καλοκαίρι του 2009 όλο το κείμενο της Κουπέλας κυκλοφορεί και στο Διαδίκτυο (στη διεύθυνση http://www.triaridis.gr/koupela/), ελεύθερο από κάθε «πνευματικό δικαίωμα».

κριτικές

Επιλογή δημοσιευμένων κρίσεων για την Κουπέλα

(το σύνολο των δημοσιευμένων κριτικών βρίσκεται στην ιστοσελίδα http://www.triaridis.gr/kritikes/kritikes01.htm):

[…] Το μυθιστόρημα του Τριαρίδη κινείται μέσα στο πλαίσιο του μαγικού ρεαλισμού, αλλά η καταγωγή της μυθοπλασίας κυρίως και λιγότερο της πρόζας του ανάγεται περισσότερο στον αισθητισμό του τέλους του 19ου αιώνα […]. Η Δομένικα Φραντζή αποτελεί εκδοχή της μοιραίας γυναίκας, μιας γυναίκας-δαίμονα, που προκαλεί την έκσταση. Έχει την ομορφιά της Μέδουσας η Δομένικα, την ομορφιά του τρομερού και της θλίψης. Είναι μια Σφίγγα που μιλά με μαγικές φράσεις, οι οποίες υποτίθεται πως ανοίγουν τον κόσμο και λύνουν τα αινίγματα, ενώ στην πραγματικότητα είναι μικροί γρίφοι που σημαίνουν συσκοτίζοντας […]. Η ιστορία της Δομένικας γίνεται ο μύθος της μύησης όχι μόνο στον έρωτα, αλλά και στην αφήγησή του, ένα ζοφερό παραμύθι της ερωτικής αφύπνισης με έναν πρωτεϊκό ερωτισμό […]. Ο άνεμος σφυρίζει στην Κουπέλα είναι ένα μυθιστόρημα που με αφήγηση όχι μαγική, αλλά μαγεμένη, μυθοποιεί τη διαδικασία εκείνη που φτιάχνει κορμιά ερεθισμένα κι έτοιμα για την καταστροφή. * Βαγγέλης Αθανασόπουλος, Ελευθεροτυπία, 17-3-2000

***

[…] Από τα βιβλία της πρόσφατης σοδειάς που δηλώνουν απροκάλυπτα ή και εμμέσως ότι ανήκουν στον μαγικό ρεαλισμό, το μυθιστόρημα του Θ. Τριαρίδη νομίζουμε πως συνιστά τη μάλλον υποσχόμενη προσέγγιση […]. Ομφαλός της ιστορίας ο πυκνοφυτεμένος λόφος δίπλα στην αλάνα του σχολείου, η περιβόητη Κουπέλα, που έπαιρνε σχεδόν υπερφυσικές διαστάσεις όταν σφύριζε ο Βαρδάρης […]. Κάθε ύποπτη και ανόσια πράξη όμως θα πάρει στο παιδικό μυαλό τη μορφή μυστηριακής τελετουργίας, όταν η δασκάλα αρχίζει να τους αφηγείται την τρομερή ιστορία της ζωής της. Μια ιστορία γεμάτη έρωτα και θάνατο, όμοια σαγηνευτική με τα παραμύθια που συνηθίζει να τους διαβάζει. Η Δομένικα, που βιώνει έναν ομοφυλόφιλο έρωτα και πάσχει από την κακιά αρρώστια, διηγείται, με περισσή γλαφυρότητα, ιστορίες για τη Συριανή μητέρα της, ψυχοκόρη, λέει, μιας απαίσιας μάγισσας, για την κατάρα που η ίδια κουβαλάει, για τα ξόρκια που θα τη σώσουν. Εξωφρενικές ιστορίες, χαλαρά δεμένες μεταξύ τους, που συναγωνίζονται σε ευρηματικότητα, πνεύματα του κακού, δαιμονισμένοι και πάσης φύσεως παγανιστικά στοιχεία δημιουργούν τη ζητούμενη αίσθηση του αλλόκοτου και νοσηρού. Σαν να πρόκειται για ιεροτελεστία εξευμενισμού του επερχόμενου κακού, που επιτυγχάνεται με τη συνεργία των παιδιών. * Μάρη Θεοδοσοπούλου, Το Βημα, 27-2-2000

***

[…] Ο Τριαρίδης έχει στήσει ένα δικό του σύμπαν. Ένα σύμπαν που χαρακτηρίζεται από μιαν άλλη άποψη για το τι μπορεί να είναι η παιδική ηλικία και η διαδικασία μύησης στην ωριμότητα και στα μεγάλα μυστήριά της – τον έρωτα και το θάνατο. Το μυθιστόρημα Ο άνεμος σφυρίζει στην Κουπέλα μάς χάρισε ό,τι πιο ουσιαστικό μπορεί κανείς να περιμένει από έναν νέο συγγραφέα – ιδιότυπη και παρθένα ανάγνωση μιας περιοχής της ανθρώπινης πορείας. * Μάνος Κοντολέων, περιοδικο Διαβάζω, 409, Ιούλιος-Αύγουστος 2000.

***

[…] Η μόνιμη συνύπαρξη πραγματικού και φανταστικού κόσμου και η απίστευτη όσμωση ανάμεσα σε γεγονότα μιας διακριτικής καθημερινότητας από τη μια και ενός μυθικού τοπίου (ίσως και λίγο γοτθικού) από την άλλη, δομημένου σε αρχέγονες δοξασίες για το κακό και τη μοίρα, είναι βασικό χαρακτηριστικό και του λόγου αλλά και του τρόπου δράσης όλων των σελίδων […]. Η καθημερινή σχέση-μύηση των μαθητών με τη δασκάλα τους στη μαγεία, βλέπε στα έγκατα της ζωής, είναι απ’ τις καλύτερες σελίδες αυτής της σύνθεσης, αυτής της εξωφρενικής σχέσης μαθητείας που μυεί από νωρίς τα παιδιά στη ζωή, στον έρωτα και στο θάνατο. * Ισίδωρος Ζουργός, περιοδικο Ινδικτοσ, 13, Μάρτιος 2001

***

[…] Η φαντασία των μικρών παιδιών ενωμένη με το μείγμα ονειροφαντασίας και πραγματικότητας που κυριαρχεί στην ατμόσφαιρα, η μετάβαση από έναν σχεδόν λυρικό πανθεϊσμό στη θριλερική μαυρίλα της εμμονής του θανάτου, το σύμπλοκο πίστης και απιστίας στη μορφή του παπα-Λεπ Ταιρ, τα αέρινα ψυχανεμίσματα που κυκλώνουν τα παιδιά μυστηριακά, το εξωλογικό στοιχείο που διαρκώς συγκρούεται με την κοινωνική πραγματικότητα, ο εφιάλτης που καθαίρεται με ποιητικές εξάρσεις, οι ενοχές που εκμηδενίζονται με σύμβολα θανάτου, οι τελετουργίες της ηδονής σε αντιπαλότητα με τις τελετουργίες της φύσης, σφραγίζουν την παράξενη γοητεία αυτού του ιδιόρρυθμου, θα έλεγα, μυθιστορήματος για τα ελληνικά τουλάχιστον δεδομένα. * Ηρώ Βακαλοπούλου, περιοδικο Fix Carre, 569, 26-4-2001 *** […] Δυνατά στοιχεία από τον μαγικό ρεαλισμό μπορούν να ανιχνευτούν στην πρόσφατη νεοελληνική πεζογραφική παραγωγή. […] Μια πιο επιτυχημένη εκμετάλλευση τέτοιου είδους φανταστικών και φαντασιακών στοιχείων επάνω σε ρεαλιστικό ιστό αποτελούν τα μυθιστορήματα Ο υπνοβάτης της Μαργαρίτας Καραπάνου, το Και με το φως του λύκου επανέρχονται της Ζυράννας Ζατέλη, και το Ο άνεμος σφυρίζει στην Κουπέλα του Θανάση Τριαρίδη. * Γ. Ν. Παρίσης, λήμμα στο Λεξικό Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, εκδόσεις Πατάκη, 2007.

***

[…] Ο Θ. Τριαρίδης δίνει ένα μυθιστόρημα που συνδυάζει τον λυρικό αισθητισμό, την αφέλεια του παραμυθιού, την υπερβολή του αισθητισμού, το άνθος της νοσηρότητας με το βαρύ άρωμά του […]. Μεθυσμένος από την ηδονή του αισθησιακού αφανισμού, γητεμένος από ένα είδωλο αισθησιασμού και διαφθοράς, μαγεμένος από ένα φάσμα γυναικείας ομορφιάς που συνδυάζει σε ακαταμάχητη αναλογία τη γοητεία του σωματικού κάλλους με εκείνη της σωματικής αναίρεσης, κάνει μια πρόζα που δε στοχεύει σε έναν μεταμοντερνισμό τύπου Carter, αλλά προς την υπερβολή της έκφρασης του αισθητισμού. * Βαγγέλης Αθανασόπουλος, περιοδικο Διαβάζω, 423, Νοέμβριος 2001.

πληροφορίες τυπωμένου βιβλίου

Σελίδες: 464

Τιμή: 16 ευρώ

Έτος: 2009

ISBN: 978-960-99012-0-8

ebook : διαβάστε online

Αρχείο PDF: anemos-ebook.pdf

Διαβάστε online στο site του συγγραφέα: http://www.triaridis.gr/koupela/


oanemos500epi826